Dag 4/5/6: Oradour-sur-Glane - Reisverslag uit Mimizan-Plage, Frankrijk van Robbert - Jan Dubbeldam - WaarBenJij.nu Dag 4/5/6: Oradour-sur-Glane - Reisverslag uit Mimizan-Plage, Frankrijk van Robbert - Jan Dubbeldam - WaarBenJij.nu

Dag 4/5/6: Oradour-sur-Glane

Blijf op de hoogte en volg Robbert - Jan

08 Juli 2017 | Frankrijk, Mimizan-Plage

Vandaag (5 Juli) Oradour-Sur-Glane bezocht wat ongeveer 20km hier vandaan ligt. In Oradour-sur-glane is iets heel triest gebeurd. Nadat de Duitsers op 6 juni aangevallen werden door de geallieerden vertrok de Luft Waffen SS terug richting Duitsland. Het werd hun te heet onder de voeten... Aangekomen op 10 Juni 1944 in Oradour trommelde zij iedereen op om naar het marktplein te komen. Niemand kon ontsnappen doordat de Duitsers heel de plaats omsingeld hadden. Zij doorzochten ieder huis naar waardevolle spullen werkte je niet mee dan kreeg je een kogel. Daarnaast staken de Duitsers heel het dorp in lichten laaien... het ergste ze stopte vrouwen en kinderen in de kerk en niemand kon daar meer uit. Toch is het een vrouw gelukt! Daarnaast zijn er nog overlevende doordat zij in de tram van Limoges naar Oradour zaten. Zij werden uit de tram gehaald en zij werden verplicht om niet terug te gaan naar huis. Later die avond zagen ze Oradour in vlam staan. Na deze ervaring was het minuten lang stil in mij...

Na dit ben ik gaan kijken wat ik nog kon doen en wat haalbaar was om te rijden. Ik koos ervoor om richting Lac de Saint-Pardoux, daar heerlijk even vertoeft aan het strand! Het was er heerlijk!